Voeding en migraine

Een regelmatig voedingspatroon draagt bij aan je algehele gezondheid, wat een positief effect kan hebben op je leven met migraine. Regelmatig eten zorgt ervoor dat de hersenen continu van energie worden voorzien, zonder ritme raken de hersenen in de stress4.

shutterstock_308970515

Zonder ritme raken je hersenen gestrest4

Wil je meer ritme in jouw eetpatroon? Denk dan goed na over de verschillende eetmomenten per dag en reserveer genoeg tijd voor elke maaltijd. Op die manier ben je bewust bezig met eten.

Tips:

  • Sla je ontbijt nooit over. Begin je dag met een gezond ontbijt. Als je ‘s ochtends moeite hebt met ontbijten kun je bijvoorbeeld vers fruit of yoghurt eten.

  • Lunch in alle rust. Je voorziet jouw lichaam van energie en tegelijkertijd kan het ook een moment van ontspanning zijn.

  • Eet ‘s avonds lichte maaltijden. Voordat je gaat slapen kan je het beste een paar uur niets meer eten. Je maag en darmen krijgen zo genoeg tijd om het eten te verteren.

  • Eet gezonde tussendoortjes. Bijvoorbeeld vers fruit, yoghurt of een notenmix. Andere gezonde tussendoortjes zijn een wortel of komkommer en lichte soepjes. Probeer zoete snacks zoals mueslirepen te vermijden.

Eet dus gezond en regelmatig, maar zorg er tegelijkertijd voor dat dit niet teveel stress oplevert. Bij sommige mensen kan stress – of ontspanning na stress – juist een migrainetrigger zijn.

Referenties

4. Zaeem et al. Headaches: a Review of the Role of Dietary Factors. Curr Neurol Neurosci Rep. 2016 Nov;16(11):101.
Cevoli et al. Energy Metabolism Impairment in Migraine. Curr Med Chem. 2018 Jun 22. doi: 10.2174/0929867325666180622154411