Veelgestelde vragen

Behandeling

Hoe lang duurt migraine?1
Een migraineaanval bestaat uit 4 fases: de waarschuwingsfase, aurafase, hoofdpijnfase en herstelfase. Niet iedereen maakt alle fases mee, dit kan zelfs per persoon en per aanval verschillen. De hoofdpijnfase kan in ieder geval tot wel 72 uur duren. Hoe lang een volledige migraineaanval duurt is dus voor iedereen anders. Lees meer over de verschillende fases van een migraineaanval en de duur ervan.

Referenties
1. Charles A. Headache 2013;53(2):413–419. doi: 10.1111/head.12026.
Kalra AA and Elliott D. Ther Clin Risk Manag. 2007;3(3):449-459.
Linde M. Acta Neurol Scand 2006;114:71–83.

Heeft voeding invloed op migraine?
Sommige mensen kunnen bepaalde voedingsmiddelen als migrainetrigger hebben. Dat kan zitten in sommige producten, dranken of bepaalde toevoegingen1. Dit verschilt van persoon tot persoon, de één is daar gevoeliger voor dan de ander. In de basis is aanleg of gevoeligheid voor migraine nodig om een migraineaanval te krijgen. Voeding en dranken zoals te veel alcohol of cafeïne, maar ook te weinig drinken waardoor vochttekort ontstaat kunnen uitlokkers van migraine zijn.

Daarnaast kan ook een onregelmatig ritme in je eetpatroon invloed hebben op je migraine. Een regelmatig voedingspatroon draagt bij aan je algehele gezondheid, hetgeen een positief effect kan hebben op je leven met migraine. Regelmatig eten zorgt ervoor dat de hersenen continu van energie worden voorzien, zonder regelmaat raken de hersenen in stress2.

Tips:

  • Sla je ontbijt nooit over. Begin je dag met een gezond ontbijt. Als je ’s ochtends moeite hebt met ontbijten kun je bijvoorbeeld vers fruit of yoghurt eten.
  • Lunch in alle rust. Eten gaat niet alleen over je lichaam van energie voorzien. Een gezonde maaltijd in een rustige sfeer kan ook een moment van ontspanning zijn.
  • Eet ‘s avonds lichte maaltijden. Voordat je gaat slapen kan je het beste een paar uur niets meer eten. Je maag en darmen krijgen zo genoeg tijd om het eten te verteren.
  • Eet gezonde tussendoortjes. Bijvoorbeeld vers fruit, yoghurt of een notenmix. Andere gezonde tussendoortjes zijn een wortel of komkommer en lichte soepjes. Probeer zoete snacks zoals mueslirepen te vermijden.

Eet dus gezond en regelmatig, maar zorg er tegelijkertijd voor dat dit niet teveel stress oplevert. Bij sommige mensen kan stress (of ontspanning na stress) juist een migrainetrigger zijn.

Referenties
1. De Marchis ML et al. Crit Rev Food Sci Nutr 2018 Mar 8:1–13. doi: 10.1080/10408398.2018.1450215.
Finocchi et al. Food as trigger and aggravating factor of migraine. Neurol Sci. 2012 May;33 Suppl 1:S77-80. doi: 10.1007/s10072-012-1046-5.
Diamond et al. Diet and headache. Is there a link? Postgrad Med. 1986 Mar;79(4):279-86.
Tai et al. Dietary trigger factors of migraine and tension-type headache in a South East Asian country. J Pain Res. 2018 Jun 28;11:1255-1261. doi: 10.2147/JPR.S158151. eCollection 2018.
Rist et al. Dietary patterns according to headache and migraine status: A cross-sectional study. Cephalalgia. 2015 Aug; 35(9): 767–775.
2. Zaeem et al. Headaches: a Review of the Role of Dietary Factors. Curr Neurol Neurosci Rep. 2016 Nov;16(11):101.
Cevoli et al. Energy Metabolism Impairment in Migraine. Curr Med Chem. 2018 Jun 22. doi: 10.2174/0929867325666180622154411

Yoga en migraine: helpt het?
Stress kan een negatieve impact hebben op je migraine1,2. En dan vooral de veranderingen in je stressniveau. Om stress tegen te gaan is het belangrijk genoeg rust te nemen. Ontspanningsoefeningen kunnen je daarbij helpen. Voorbeelden van ontspanningstechnieken zijn yoga, ademhalingsoefeningen, meditatie, qigong, tai chi, joggen, tuinieren en schilderen. Deze ontspanningstechnieken, waaronder dus yoga, helpen je meer rust te krijgen en kunnen dus stress verminderen, wat weer een positieve bijdrage kan leveren aan je migraine. Ontdek meer over hoe je om kunt gaan met stress.

Referentie(s)
1. Kaufmann D, Brennan KC. Front Cell Neurosci 2018;12:294. doi: 10.3389/ fncel.2018.00294.
2. Rosenberg L et al. Curr Pain Headache Rep 2018;22(10):65. doi: 10.1007/s11916- 018-0721-5.
May et al 2016. Chronic migraine: risk factors, mechanisms and treatment. Nat Rev Neurol. 2016 Aug;12(8):455-64. doi: 10.1038/nrneurol.2016.93. Epub 2016 Jul 8.

Wat doet een neuroloog bij migraine?
Migraine is een ernstige hersenaandoening. Met migraineklachten word je daarom ook vaak doorverwezen naar een neuroloog in het ziekenhuis. De neuroloog stelt een diagnose op basis van de klachten en betrekt vaak ook andere zorgprofessionals bij de behandeling. De neuroloog zal je ook vragen een hoofdpijnkalender bij te houden.
Wat te doen tegen migraine?
Voor het verminderen van een aanval

  • Neem direct rust.
  • Medicatie voor een acute migraineaanval kan de klachten en symptomen van een migraineaanval verminderen.

Voor het voorkomen van een aanval
Heb je meerdere aanvallen per maand en wil je structureel iets aan je migraine doen? Ook dan heb je een paar mogelijkheden.

Preventieve medicatie
Er zijn verschillende medicijnen die een migraineaanval kunnen voorkomen. Deze middelen worden vaak dagelijks ingenomen en zorgen ervoor dat een migraineaanval kan worden voorkomen. Als je meerdere migraineaanvallen per maand hebt en je medicijnen voor een acute migraineaanval helpen onvoldoende, dan is het aan te raden om medicijnen te gebruiken die een aanval kunnen voorkomen.

Structurele aanpassingen in je leven
Naast het gebruik van medicijnen kun je ook je manier van leven aanpassen. Bespreek dit met je behandelend arts of neuroloog. Vermijd de factoren die jouw migraine triggeren, zorg voor structuur in je leven en eet gezond. Ontdek meer tips voor leven met migraine.


Fabels

Is migraine met aura gevaarlijk?
De aurafase is 1 van de 4 fases van je migraineaanval. Deze aurafase is niet gevaarlijk en duurt 5 tot 60 minuten. Ongeveer 20% van de mensen met migraine maakt een aurafase mee1.

Referenties
1. Charles A. Headache 2013;53(2):413–419. doi: 10.1111/head.12026.


Onderzoek

Wat zijn mogelijke oorzaken van migraine?
Omdat je gevoelig bent voor migraine, krijg je klachten. Toch zijn er naast aanleg verschillende situaties, ofwel triggers, die een migraineaanval kunnen uitlokken. Wat jouw hoofdpijn mogelijk triggert is heel persoonlijk.

Lijst van mogelijke migraine-oorzaken1,2

  • Voeding en dranken zoals te veel alcohol of cafeïne, maar ook te weinig drinken waardoor vochttekort ontstaat, kunnen uitlokkers van migraine zijn.
  • Onregelmatig eten of vasten. Suiker is de motor voor de hersenen, iemand met migraine is gevoelig voor veranderingen in die bloedsuikerspiegel. Het kan helpen om grote schommelingen te voorkomen. Regelmatig een goede gezonde maaltijd met langzame koolhydraten en eiwitten zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel.
  • Omgevingsfactoren zoals weersveranderingen, fel/flikkerend licht, lawaai of geuren.
  • Afwijkingen in het slaap-waakritme. Dat kan zijn te weinig nachtrust maar ook te lang uitslapen.
  • Hormonale schommelingen door bijvoorbeeld de anticonceptiepil, menstruatie en perimenopauze.
  • Overbelasting of stress. Met name nadat de stress wegvalt kan migraine opkomen, zoals bijvoorbeeld tijdens vakantie of tijdens het weekend waarin niets moet en je eindelijk kan relaxen.

Referentie(s)
1. https://www.allesoverhoofdpijn.be Geraadpleegd op 25 juni 2020
2. Michael J. Marmura. Triggers, Protectors, and Predictors in Episodic Migraine. 2018 Oct 5

Waarom overgeven bij migraine?
Misselijkheid en overgeven kunnen vooral voorkomen in de hoofdpijnfase. Een elektrische storing, die ook de aura veroorzaakt, activeert in deze fase een grote hersenzenuw. Deze zenuw loopt door naar het hersenvlies. Bloedvaten in het hersenvlies zetten uit, waardoor erge prikkels ontstaan. Met hoofdpijn, misselijkheid en zelfs braken als (mogelijke) gevolgen1.

Referenties
1. NOS App: https://app.nos.nl/migraine/index.html Geraadpleegd 26 juli 2021

Hoe krijg je migraine?
Migraine is een hersenaandoening die deels erfelijk bepaald lijkt1,2. In sommige families komt migraine namelijk meer voor dan in andere. Maar naast aanleg, zijn er ook verschillende situaties die een migraineaanval kunnen uitlokken, ook wel triggers genoemd.

Referenties
1. https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=21191 Geraadpleegd 29 maart 2021
2. https://www.cm.be/ziekte-en-behandeling/klachten-en-ziekten/migraine
Geraadpleegd 29 maart 2021

Is migraine erfelijk?
De oorzaak van migraine is nog niet 100% bekend. Migraine lijkt deels erfelijk bepaald1,2. In sommige families komt migraine namelijk meer voor dan in andere.

Referenties
1. https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=21191 Geraadpleegd 29 maart 2021
2. https://www.cm.be/ziekte-en-behandeling/klachten-en-ziekten/migraine
Geraadpleegd 29 maart 2021

Kun je migraine door stress krijgen?
Stress kan een negatieve impact hebben op je migraine1,2. Een migraineaanval ontstaat vaak niet op het moment dat je stress hebt, maar juist zodra je weer ontspant. Stress lokt dus geen migraine uit, maar wel de verandering in het stressniveau. Misschien heb jij ook vaak juist in het weekend last van migraine, na een drukke werkweek met weinig slaap, veel tijdsdruk en te veel koffie. Deze verandering in het stressniveau kan een trigger zijn3. Leer meer over hoe je om kunt gaan met stress.

Referenties
1. Kaufmann D, Brennan KC. Front Cell Neurosci 2018;12:294. doi: 10.3389/ fncel.2018.00294.
2. Rosenberg L et al. Curr Pain Headache Rep 2018;22(10):65. doi: 10.1007/s11916- 018-0721-5.
May et al 2016. Chronic migraine: risk factors, mechanisms and treatment. Nat Rev Neurol. 2016 Aug;12(8):455-64. doi: 10.1038/nrneurol.2016.93. Epub 2016 Jul 8.
3. Diener HC. Migräne. 3. überarb. Auflage,Georg Thieme Verlag, Stuttgart 2002, 20.
Lipton et al. Reduction in perceived stress as a migraine trigger: testing the “let-down headache” hypothesis. Neurology. 2014 Apr 22;82(16):1395-401. doi: 10.1212/WNL.0000000000000332. Epub 2014 Mar 26.

Kun je migraine aura krijgen zonder hoofdpijn?
De kans is klein. Een aura wordt in bijna alle gevallen (99%) in ieder geval gevolgd door hoofdpijn en soms begint de hoofdpijn zelfs al in de aurafase1.

Referenties:
1. https://www.thuisarts.nl/migraine/ik-heb-migraine-aura#verschijnselen-van-migraine-aura

Kun je een migraineaanval voorkomen?

Misschien wel één van de meest waardevolle vragen voor jou als persoon met migraine: kun je een migraineaanval voorkomen? Voorkomen is ook in dit geval beter dan ‘genezen’. Hoewel de oorzaken van migraine nog niet helemaal bekend zijn en een passende behandeling nog niet altijd beschikbaar is, bestaan er wel trucjes die je helpen beter met je migraine om te gaan.

Leef gezond
Een algemeen advies is gezond leven. Een evenwichtig voedingspatroon, een regelmatig slaappatroon en sporten hebben een positieve invloed op je gezondheid. Sporten maakt je fit en vermindert eventuele stress. En dat is goed, want stress kan een negatieve impact hebben op je migraine1,2. Het gaat niet zo zeer om het stressniveau, maar om de verandering hierin.

Geef medicatie een kans
Naast aanvalsmedicatie die je inneemt op het moment dat er een aanval optreedt, bestaat er ook preventieve medicatie. Deze vorm van medicatie neem je vaak dagelijks in en kan een migraineaanval voorkomen. Heb jij meerdere aanvallen per maand en reageer je onvoldoende op aanvalsmedicatie? Dan is preventieve medicatie misschien wel een oplossing voor jou. Bespreek dit met je behandelend arts of neuroloog.

Houd een hoofdpijndagboek bij
Een migrainedagboek is een handige manier om jouw eventuele triggers op te sporen. Hierin schrijf je de datum, duur en mogelijke uitlokkers van elke aanval. Op deze manier begrijp je steeds beter wat jouw aanvallen triggert. Zo leer je beter omgaan met je hoofdpijn.

Referenties:
1. Kaufmann D, Brennan KC. Front Cell Neurosci 2018;12:294. doi: 10.3389/ fncel.2018.00294.
2. Rosenberg L et al. Curr Pain Headache Rep 2018;22(10):65. doi: 10.1007/s11916- 018-0721-5

Wat is menstruele migraine?
Vrouwen kunnen ook migraine hebben tijdens de menstruatie1. Net zoals verandering in stressniveau of in ritme, kunnen hormonale veranderingen ook een migraineaanval triggeren. Dit komt doordat de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progestageen tijdens de cyclus flink in concentratie schommelen. Dit kan klachten veroorzaken tijdens de menstruatie, zoals migraine. Dit wordt ook wel menstruele of hormonale migraine genoemd.

Referenties:
1. https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=15609


Symptonen

Wat is een aura bij migraine?
De aurafase is 1 van de 4 fases van je migraineaanval. Zo’n aurafase – die 5 tot 60 minuten duurt – kan voor de hoofdpijn optreden of tegelijk met de hoofdpijn. Bij een aura kun je schitteringen, lichtflitsen en flikkeringen zien. Er kunnen ook neurologische problemen optreden, zoals een gevoelsstoornis aan één kant van het lichaam, verlamming, duizeligheid, of problemen met praten, lezen en schrijven. Ongeveer 20% van de mensen met migraine maakt een aurafase mee1.

Referenties
1. Charles A. Headache 2013;53(2):413–419. doi: 10.1111/head.12026

Wat zijn symptomen van een migraineaanval?
Een migraineaanval herken je aan sterk kloppende hoofdpijn, vooral bij de ogen, het voorhoofd en de slapen. Naast hoofdpijn kun je ook last hebben van andere klachten. Aanvallen kunnen daarnaast gepaard gaan met misselijkheid, braken en overgevoeligheid voor licht en/of geluid. Lees hier meer over wat migraine is.

NPS-BE-NP-00057