Sport en migraine

Sporten is goed! Het kan soms lastig zijn om in je dagelijks leven genoeg te bewegen, maar je zult merken dat regelmatig sporten een positieve invloed op je gezondheid heeft.

Door te sporten word je niet alleen fit, het vermindert ook eventuele stress en het is vaak een manier om je gedachten te verzetten.  Leer je eigen grenzen te herkennen en te respecteren en bouw het sporten rustig op.

Om ervoor te zorgen dat je je grenzen niet overschrijdt, is het belangrijk dat je hartslag tijdens het sporten niet te hoog is. De gemiddelde rekenregel is 180 minus je leeftijd in jaren, je hartslag zou onder deze waarde moeten blijven. Met een sporthorloge kun je je hartslag bijhouden. Uiteraard is niet iedereen hetzelfde, misschien voel jij je beter bij een andere intensiteit. Door verschillende sporten en hartslagfrequenties uit te proberen kom je erachter wat het beste bij jou past.

Welke sporten zijn geschikt bij migraine?

Elke sport die je leuk vindt is in principe geschikt en verbetert je kwaliteit van leven. Tijdens het sporten komen bepaalde stoffen in je lichaam vrij, zoals serotonine en endorfine. Deze stoffen worden ook wel de gelukshormonen genoemd. Regelmatig sporten is goed voor de hersenen en kan helpen bij het verbeteren van je algeheel welbevinden3. Als extreme sporten of krachttraining een migrainetrigger voor jou zijn dan zijn sporten zoals joggen, wandelen, fietsen, langlaufen of zwemmen geschikt om te doen.

Geen tijd om te sporten?

Iedereen kent dit excuus, en iedereen schuift het sporten wel eens voor zich uit. Toch hoeft beweging niet al te veel tijd te kosten: drie keer per week een half uur is genoeg. Zelfs als je weinig tijd hebt, lukt het vaak wel om in elk geval 30 minuten te sporten. Belangrijk is dat je regelmatig sport. Eens je een paar weken bezig bent, behoort sporten al snel tot je dagelijkse routine.

Tips om meer te bewegen
Elke vorm van beweging heeft een positief effect op je gezondheid en welzijn, zo ook huishoudelijke klusjes, wandelen of fietsen. Hieronder lees je een paar tips om meer te bewegen in je dagelijks leven.

  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Deel je goede voornemen of nieuwe levensstijl met anderen. Door hardop je intenties uit te spreken is de kans groter dat je ook daadwerkelijk je gedrag aanpast.
  • Ga indien mogelijk met de fiets naar je werk. Vooral aan het einde van een drukke dag kan een fietstocht je weer energie geven.
  • Plan vaste momenten in de week om te gaan sporten, zo wordt het sneller een routine.
  • Een wandeling is niet alleen leuk met mooi weer. Ook in de frisse herfstlucht is het heerlijk en gezond om te wandelen. Het kleurenspel van de natuur is elk seizoen mooi. Je kan een wandelafspraak met een vriend of vriendin maken zodat je een stok achter de deur hebt om er op uit te gaan.
  • In plaats van lunchen in de bedrijfskantine kun je met collega’s ook een lunchwandeling maken.
  • Beloon jezelf als je een week achter elkaar regelmatig gesport hebt. Gun jezelf bijvoorbeeld een moment met je favoriete tijdschrift.
  • Draag een fitbit of een sporthorloge zodat je gestimuleerd wordt om te bewegen.
  • Leg korte afstanden lopend of met de fiets af in plaats van met de auto. Dit is ook nog eens  goed voor het milieu.

Referenties

3. Overath CH et al. J Headache Pain 2014;15:11. doi: 10.1186/1129-2377-15-11.
Amin et al. The association between migraine and physical exercise. J Headache Pain. 2018 Sep 10;19(1):83. doi: 10.1186/s10194-018-0902-y.
Irby et al. Aerobic Exercise for Reducing Migraine Burden: Mechanisms, Markers, and Models of Change Processes. Headache. 2016 Feb;56(2):357-69. doi: 10.1111/head.12738. Epub 2015 Dec 8.
Gil-Martínez et al. Therapeutic exercise as treatment for migraine and tension-type headaches: a systematic review of randomised clinical trials. Rev Neurol. 2013 Nov 16;57(10):433-43.