Omgaan met stress

Iedereen komt weleens in stressvolle situaties terecht. Dit kan stress op je werk zijn, tijdsdruk, ruzies, lawaai, enzovoort. Stress heeft bijna nooit één oorzaak, meestal zijn er verschillende oorzaken die samen stress opleveren.

Stress kan een negatieve impact hebben op migraine6,7. Een migraineaanval ontstaat echter meestal niet op het moment dat je stress hebt, maar juist zodra de stressvolle periode voorbij is. Het gaat dus niet om het stressniveau dat migraine uitlokt, maar de verandering in het stressniveau.

Sommige mensen krijgen bijvoorbeeld in het weekend migraine; na een drukke werkweek met weinig slaap, veel tijdsdruk en te veel koffie. De verandering van stress naar ontspanning in het weekend kan dan een trigger zijn 8.

Stress vindt plaats in het hoofd

De stress zit vaak in je eigen hoofd, maar je kan wel leren om de oorzaken van stress op tijd te herkennen en tegen te gaan. Ontspanningsoefeningen kunnen hierbij helpen.

C4M-Staand-540x785px-56-Stress

Vijf tips om stress te voorkomen

  1. Ben jij graag in controle? Laat het los! Blijf ontspannen en flexibel, ook als iets niet gaat zoals je wilt. Je eigen prestatiedruk veroorzaakt vaak alleen maar meer stress.
  2. Plan pauzes in en zorg voor voldoende tijd voor ontspanning en ‘nietsdoen’.
  3. Durf nee te zeggen. Dan heb je meer tijd voor jezelf.
  4. Zorg dat je af en toe even helemaal niets doet. Denk aan een wellnessdag, maar ook 5 minuten ontspannen tussen je werkzaamheden door helpt.
  5. Doe dingen die je leuk vindt. Luister naar muziek of lees een boek. Dit helpt je ontspannen en tot rust komen. Ook ontspannings- en ademhalingsoefeningen, meditatie, mindfulness, yoga en tai chi kunnen je helpen om te ontspannen.
C4M-Staand-540x785px-57-Tips stress voorkomen
Referenties

6. Kaufmann D, Brennan KC. Front Cell Neurosci 2018;12:294. doi: 10.3389/fncel.2018.00294.
7. Rosenberg L et al. Curr Pain Headache Rep 2018;22(10):65. doi: 10.1007/s11916-018-0721-5.
8. Lipton et al. Reduction in perceived stress as a migraine trigger: testing the “let-down headache” hypothesis. Neurology. 2014 Apr 22;82(16):1395-401. doi: 10.1212/WNL.0000000000000332. Epub 2014 Mar 26.