Tips voor reizen met migraine

Tips voor reizen met migraine

Een migraineaanval kan een reis gemakkelijk verpesten.

Auteur: Danielle

Ik kreeg onlangs een migraineaanval twee uur voordat ik naar het vliegveld moest vertrekken om op vakantie te gaan. Mijn tassen waren ingepakt en ik was enthousiast over de week die voor mij lag. Maar de migraine sloeg zo hard toe dat ik fysiek niet in staat was om naar het vliegveld te gaan. Ik was niet alleen verdrietig dat ik een ontspannen en leuke vakantie moest missen, maar ik kon ook nog dagenlang niet uit mijn bed komen. Ik kon mijn hoofd niet van mijn kussen tillen, tv kijken of zelfs maar naar de zetel in de woonkamer verkassen om even ergens anders te zijn. Mijn migraineaanvallen zijn vaak niet te voorkomen en slecht getimed. Maar reizen is een belangrijk onderdeel van mijn leven, dus heb ik wat tactieken bedacht om de pijn te verlichten en zoveel mogelijk van mijn tripjes te genieten.

Hier zijn mijn tips voor het reizen als je leeft met migraine:

  • Doe de dagen ervoor niet te veel, zorg ervoor dat je jezelf niet overbelast in de week voordat je op reis gaat. Het is het niet waard. Niets voelt erger dan je door een week heen te worstelen en in te storten vlak voordat je vakantie begint.
  • Drink voldoende tijdens de dagen voor je vertrekt. Ik merk altijd dat de vlucht zelf, in combinatie met mijn angstzweet als ik onderweg ben naar het vliegveld, leidt tot uitdroging. Het is van cruciaal belang om je hierop van tevoren voor te bereiden.
  • Neem tussendoortjes mee. Het is ontzettend belangrijk dat je geen maaltijden overslaat. Soms neem ik een mueslireep, gemengde noten, popcorn of zelfs een salade mee.
  • Blijf rustig. Voor mij is rustig blijven het moeilijkst, omdat er zoveel dingen zijn die dit lastig maken. Ik vind dat ik alles moet afmaken en schoonmaken voordat ik wegga. Ik geniet ervan om thuis te komen in een propere kamer, met een perfect opgemaakt bed en een bijna leeg to-do-lijstje. Als ik weet dat ik alles heb gedaan wat ik moest doen en dat er een warme, mooie kamer is als ik weer thuiskom, wordt het reizen nog beter. Zodra mijn kamer op orde is, is mijn volgende stap de reis naar het vliegveld. Dit kan lastig zijn, vooral als ik op vrijdagmiddag moet vliegen, omdat het dan heel druk is op de weg. Het uitzoeken wat de snelste manier is om het vliegveld te bereiken (via deelritten, taxi, metro of trein) is altijd overweldigend voor mij. Ik probeer me zo goed mogelijk te ontspannen en zorg dat ik extra tijd heb zodat ik niet hoef te stressen omdat ik mogelijks mijn vlucht zal missen. Als ik eenmaal op het vliegveld ben, is mijn favoriete kalmerende tactiek het vinden van een boekenwinkel en het kopen van een boek waar ik nog nooit van heb gehoord. Dan begin te lezen, en vaak leg ik het niet neer totdat ik op mijn bestemming ben aangekomen. Dit klinkt misschien gek, maar het is een perfecte afleiding van de stress van het reizen en het verandert een verspilde reisdag op magische wijze in een dag waarin ik geniet en aan alles kan ontsnappen.
  • Verwachtingen juist zetten. Hoewel het reizen met mij wel leuk is, is het misschien niet altijd even gemakkelijk voor degenen die met mij meereizen. Voordat ik op reis ga, herinner ik mijn reispartner (of dit nu een vriendin, mijn vriend of een familielid is) er altijd aan dat er een kans bestaat dat een migraineaanval onze vakantie in de weg kan staan. Soms kan ik zelfs te ziek zijn om ervan te genieten. Ikzelf vind het altijd prima dat de andere persoon zijn eigen ding doet, terwijl ik naar bed ga.
  • Sommige reispartners vinden dit geen probleem, terwijl anderen liever samen iets willen doen of mij niet alleen willen laten als ik ziek ben. Hoe dan ook, ik stel de verwachtingen vooraf bij, zodat iedereen van tevoren weet wat er kan gebeuren. Op die manier hoeft er niemand boos te zijn als de dingen niet helemaal gaan zoals gepland.

Wat ik doe op het vliegveld en tijdens de vlucht:

  • Als ik door de beveiliging ben, koop ik onmiddellijk een gigantische fles water waar ik een citroendrankje in poedervorm uit een zakje bij doe. Ik heb gemerkt dat ik makkelijker veel water drink als er citroen in zit.
  • Als ik vergeten ben om snacks in te pakken, is dit het moment waarop ik de luchthaven afstroop op zoek naar tussendoortjes waar niet teveel suiker en zout inzitten. Zelfs als ik geen honger heb, moet ik ervoor zorgen dat ik erop voorbereid ben om een paar uur geen maaltijd te eten.
  • Tijdens de vlucht ga ik door met het drinken van nog meer water. Als er iemand langskomt met een trolley, vraag ik altijd om meer water.
  • Vergeet niet om te genieten (en las pauzes in). Het is altijd een strijd: ik wil genieten van het moment maar ik moet mezelf niet zover pushen dat ik weer een migraineaanval krijg. Ik doe mijn best om zoveel mogelijk te genieten en hou in de gaten of ik mezelf niet te veel push of te vermoeid voel. Op zulke momenten werken dutjes en het inlassen van pauzes voor mij het beste.

Gun jezelf een pauze na je vakantie. Als ik terugkom van vakantie, reserveer ik een paar dagen om te herstellen van mijn reis als dat mogelijk is. Dat geeft me een beetje speelruimte. Als ik mezelf verder push dan wenselijk is, heb ik tijd om uit te rusten en te herstellen na mijn vakantie.

Onthoud het volgende…migraine komt vaak onverwacht en is onvermijdelijk. Als je vaak reist, is het belangrijk om je voor te bereiden op het worstcasescenario. Een migraineaanval kan een reis gemakkelijk verpesten, maar als je maatregelen neemt voordat je in het vliegtuig stapt, kun je zoveel mogelijk van je reis genieten.

De volledige naam van Danielle is bekend bij de redactie

NPS-BE-NP-00060